10.3.14

Centenari de "Platero y yo": llibres, activitats, vídeos, recursos, apps, etc. / Centenario de "Platero y yo": libros, actividades, videos, recursos, apps, etc.


És normal que celebrem els aniversaris dels escriptors/es, però ja no és tan habitual que celebrem l'aniversari d'un personatge literari. El món de la literatura, d'adults i infantil, està ple de personatges que tothom reconeix, que formen part del bagatge lector personal i col·lectiu.

Doncs hui volem celebrar, amb tots vosaltres, el cent aniversari de Platero, eixe burret dolç i suau que amb el seu trot ha anat passant pàgines i pàgines de molts lectors i lectores, arrosegant un grapat d'emocions i deixant al seu pas un solc profund on han anat brotant nous lectors.

És una bona ocasió per fomentar la lectura de Platero y yo, de Juan Ramón Jiménez. Apropar-se al seu text poètic és un pas molt important per a fomentar la poesia entre els xiquets i xiquetes.

La Junta d'Andalucia ha creat un portal que segur us interessará consultar, doncs el seu contingut és força didàctic: Año Platero: 1914 - 2014. Trobem molta i acurada informació sobre l'autor i el llibre, però a més tenim recursos, activitats, enllaços. Està genial!

I, a més a més, tenen un apartat, Platero virtual, en que podem anar veient com va escrivint-se un llibre virtual sobre Platero, en les aules; un llibre en que nosaltres també podem escriure.

També s'ha fet una aplicació, ¡Sígueme Platero!. És un joc educatiu, editat per Funbox, que invita als xiquets a acompanyar a Platero en les seues aventures per Moguer. El joc té 15 escenaris, amb un gran ventall de plataformes, trencaclosques, música i so original. L'app està disponible en Google Play -per a dispositius Android- i en iTunes -la seua descàrrega té un preu de 2'69 euros-.


L'Ajuntament de Moguer ha organitzat moltes activitats, que podeu consultar. Entre elles destaca la visualització d'un curtmetratge, que nosaltres podem veure en versió reduida: La mirada de Platero.

Podem llegir el llibre en diferents editorials, però a més hi ha adaptacions del llibre per a xiquets i suposem que aquest any aniran sorgint-ne més.

Platero y yo: adaptacions infantils i juvenils / adaptaciones infantiles i juveniles

-Carlos Reviejo / Ulises Wensell. Platero y Juan Ramón. Editorial SM (amb pictogrames per als més menuts)
-Concha López Narvaez / Ximena Maier. Mi primer Platero. Editorial Anaya Infantil y Juvenil (+ 6 anys)
-Juan Ramón Jiménez / Ximena Maier. Platero y yo contado por Concha López Narvaez. Editorial Anaya Infantil y Juvenil (+ 8 anys)
-Juan Ramón Jiménez / Enrique Sánchez Moreiro. Platero y yo. Editorial Everest (+ 6 anys)
-Estrella Borrego / Subi. La historia de Platero, basado en la obra original de Platero y yo de Juan Ramón Jiménez. Editorial Lumen (+ 6 anys)
-Rosa Navarro Durán / Francesc Rovira. Platero y yo de Juan Ramón Jiménez contado a los niños. Editorial Edebé. També està en català: Platero i jo explicat als infants (+ 8 anys)
-Juan Ramón Jiménez / Juan Ramón Alonso. Platero y yo para niños. Editorial Susaeta (+ 8 anys)
-Juan Ramón Jiménez. Platero y yo. Editorial Juventud (+ 10 anys)
-Juan Ramón Jiménez. Estampas de Playero y yo. Editorial Vicens Vives. Col. Cucaña (+ 8 anys)
-Juan Ramón Jiménez / Thomas Docherty. Platero y yo. Editorial Anaya Infantil y Juvenil (+ 11 anys)
-Juan Ramón Jiménez. Platero y yo. Editorial Anaya Infantil y Juvenil. Col. Biblioteca didáctica Anaya (+ 12 anys)

Hi podem escoltar gratuitament el llibre, Platero y yo, en Albalearning (audiollibres).

A You Tube podem visualitzar diferent vídeos sobre Platero y yo, però entre tots hem fet una selecció dels que més ens han agradat -per diferents motius, com podeu comprovar-.

Platero y yo: vídeos 








Platero y yo: endevinalles / adivinanzas, de Carmen Gil

Este animal bullanguero,
cubierto de plumas, canta.
Despierta siempre a Platero
en cuanto el sol se levanta.

Al ver a dama tan bella
brillando en mitad del cielo
con su vestido de estrellas,
el burro se queda lelo.

Fiesta que al burro Platero
no gusta nada de nada,
pues va le gente en febrero
con máscara y disfrazada.

¿Hay alguien que aquí recuerde
cómo se llama esa fruta,
racimo de bolas verdes,
con la que el burro disfruta?

Cuando la ve entre las flores
rebuzna el burro dichoso,
pues le encantan sus colores
y su vuelo tan gracioso.

Platero se va a acostar
y oye muy cerca de allí
en verano su cantar,
su sonoro cricricrí.

Es un animal con cuernos
que a Platero da la lata.
Como es un burro muy tierno,
se le mete entre las patas.

Su sábana blanca asusta
al pobrcillo pollino.
A Platero no le gusta
oírlo aullar por el camino.

Con rayos, con lluvia y frío,
con más truenos de la cuenta
y el borriquilo hecho un lío,
llega a Moguer la_________

Las ve en el prado el borrico:
rosas, blancas, amarillas...
Tienen, si acerca su hocico,
pétalos que hacen cosquillas.

(Carmen Gil)

Per molts anys, Platero!!! Feliç aniversari.