30.4.13

Con tu mirada: imaginem el món amb la mirada de la poesia



Quantes sorpreses descobrim gràcies a la mirada!. Però... cal recordar-vos que hi ha dos tipus de mirades? Està la mirada al nostre entorn, a la realitat i la mirada amb la imaginació: la primera ens ajuda a sobreviure, la segona ens ajuda a volar.


Con tu mirada

Si nunca has visto las lagartijas
mostrar la lengua por las rendijas,
ni has contemplado cuatro ciempiés
con varios zapatos al revés,
ni has disfrutado los tomeguines
que vuelan vestidos de delfines,
¿qué haces, entonces, con tu mirada
si no te sirve para ver nada?


La il·lustració és de Brenda Montes.

29.4.13

A dónde va el humo? Poema d'Elsa Bornemann

 

El humo
 
El humo
de las chimeneas
se va de viaje
y por eso se pone
su mejor traje.
Para
no perderse
deja sus huellas
por toda
la escalera
de las estrellas.
(Elsa Bornemann)

Il. de Vicky Mount

28.4.13

Spring song: cançons infantils de primavera


Podem aprofitar que estem en plena primavera per a cantar-li, però hui us proposem fer-ho en anglès. Us recomanem una web infantil on podeu trobar molts poemetes i cançons infantils en anglés, per als més menudets: Preschool education. D'ella hem copiat aquestes cançons de primavera / spring songs.

Spring Songs

Put up your umbrella
When the rain comes down.
Wear a happy smile
And wipe away a frown.
Splash in all the puddles
And do a little dance.
Rain is just the thing we need
For new spring plants.

*

Spring

What a lovely time of year,
Time of year, time of year.
What a lovely time of year
In our springtime garden.
See the flowers swing and sway,
Swing and sway, swing and sway.
See the flowers swing and sway
In our springtime garden.

*

Spring friends

Little white bunny in your hutch
I like you so very much.
With furry coat and ears that flop,
off you go- hop, hop, hop.

Little yellow duck with feathery back,
I can hear you,
Quack, quack, quack.
Swimming in the pond nearby,
off you fly up to the sky. 

*

Spring Song

I see robins, I see bird's nests
Butterflies too, flowers too
Everything is growing
The wind is gently blowing
Spring is here, spring is here

*

Spring, spring, spring

Spring, spring, spring.
I love spring!
I love the way the flowers grow.
Tulips! Daffodils!
All in a row.
Oh, so pretty!
I want you to know
That I love spring!
I love spring! 


La il·lustració és de Lauraballa.

27.4.13

Los niños: poema d'Alojz Ihan

 

Los niños
(Alojz Ihan / Francisco Uriz, trad.)

Son el invento más conmovedor del mundo,
el más fuerte y un poco temible,
porque se agarran a la vida,
quieren estar incondicionalmente a su servicio
y serle fiel en cada juego que se exige de ellos,
por más cruel que sea.
Con la misma habilidad esquivan los tiros de los asesinos
en las favelas brasileñas
y eligen en el supermercado su helado preferido;
con la misma presencia de ánimo prometen a sus amos
que producirán aún más tejas de barro insalubre, caliente,
y dan las gracias a sus padres por su nuevo modelo de Barbie
tan completo y cursi
y por eso hasta podríamos reprocharles un poco de hipocresía,
si no supiéramos que no son más que sus
tremendas ganas de vivir
lo que los hace tan fuertes
que ningún poder es capaz de arrancarlos del mundo,
y éste también podría ser el máximo reproche
si no fueran los únicos, y sin ellos el vacío,
como antes del principio del mundo.


Les il·lustracions són de Dolk.

La estadística en poesía


Constantment estem bombardejats per les estadístiques. Tot es computa, tot s'avalua, tot es transforma en números i percentatges... tot. Però què és l'estadística?  Segur que la definició que ens proposa José del Río Sánchez, substituint els números per versos, no es la mateixa que en el diccionari de matemàtiques o economia.

Examen de estadística
(José del Río Sánchez)

 ¿Qué es la Estadística? 
Es una ciencia fotográfica y adivinatoria
que procede en primera instancia
como una película,
donde graban sus números
la realidad y la apariencia.
Cruza después al otro lado
para vaticinar el éxito
o embalsamar la ruina,
pues el oráculo de sus campanas
siempre se puede modular
eligiendo los prismáticos adecuados



¿Para qué sirven las estadísticas?
Para generar hambres y vender tapaderas,
para dictar la norma
e imponer su razón
Con ellas se averigua cómo y cuando
llamar a la oración y al voto,
a la guerra y a la trashumancia,
a la risa y al tributo.
Ni las ovejas negras
pueden huir de sus dominios. 

La il·lustració és de Robin Heighway-Bury.

25.4.13

Miradas: llibre de poesia infantil de Lola Casas


Us volem recomanar un xicotet llibre de poesia infantil que és tota una delícia: Miradas, de Lola Casas, publicat oper l'editorial Almadraba. El llibre està dividit en tres parts, que corresponen a tres dels elements de la Terra: Cielo, Mar i Tierra. Cada part inclou poemes ben diferents, fent relació al títol del capítol, però tots ells són poemes frescos, originals, enginyosos, amb pessics d'humor i molt de sentiment. Les il·lustracions de Pere Cabaret s'ensamblen a la perfecció amb aquest degotall de poemes. 

Meteorología
(Lola Casas)

El meteorólogo
              se maravilla
de que las nubes
                    lleven mantilla
                      hecha de blonda
                                          y mucha puntilla.

Más sorprendido
aún ha quedado
de que un sol galante,
                 rubio y osado
finas peinetas
                         les haya regalado.

El meteorólogo
ha decidido
montar un tablao.
¡Qué divertido!

Amanecer
(Lola Casas) 

Ábreme los ojos.
Caliéntame el alma.
Acelérame el pulso.
¡Buenos días, Sol!

23.4.13

El caballero don Latón. Musical para niños: original versió cantada de la princesa, el cavaller i el drac


No podem deixar que s'acabe el dia, hui en la festa del llibre, sense recomanar-vos al menys una obra de poesia infantil. El Caballero don Latón, de Jörg Hilbert, amb il·lustracions de Felix Janosa porta un subtítol que ja ens dona pistes: Musical para niños. Està editat per Blume i adjunta un CD amb totes les cançons del llibre.

És un divertit llibre on els papers dels protagonistes trenquen l'esquema clàssic als que estem habituats: el cavaller és de llauna, com el seu cavall Zepelín, la princesa teixeix cotes de malla, hi ha un divertit circ on competeixen un vampir i un drac. Serà la valenta princesa Zé la que anirà a lluitar contra el drac, el guanyara i...

I a la vegada els personatges van cantant, narrant vocalment el que els succeeix, com els musicals. Les cançons tenen la seua partitura inclosa en el propi llibre, que podem escoltar en el CD. Podem escoltar les següents cançons:

1. El castillo de metal
2. El caballero Don Latón
3. La doncella Zé
4. ¡Hola, señor Don Director!
5. El hombre lobo Bicho
6. Coque, el dragón
7. Canción del sombrero
8. Canción de batalla de Zé
9. Canción bravucona del dragón
10 El rey de Patagonia

Dracs, cavallers, princesa... tots els personatges que hui són protagonistes, però a més a més cantant. Un llibre divertit, original, interessant i molt musical. A què espereu per regalar-lo?






Poesia en el discurs de José Caballero Bonald al rebre el Premio Cervantes

 

Hui s'ha entregat el Premio Cervantes 2012 a José Caballero Bonald. El discurs ha estat fantàstic i s'ha parlat molt de poesia:

(...) Creo honestamente en la capacidad paliativa de la poesía, en su potencia consoladora frente a los trastornos y desánimos que pueda depararnos la historia. En un mundo como el que hoy padecemos, asediado de tribulaciones y menosprecios a los derechos humanos, en un mundo como éste, de tan deficitaria probidad, hay que reivindicar los nobles aparejos de la inteligencia, los métodos humanísticos de la razón, de los que esta Universidad -por cierto- fue foco prominente. Quizá se trate de una utopía, pero la utopía también es una esperanza consecutivamente aplazada, de modo que habrá que confiar en que esa esperanza también se nutra de las generosas fuentes de la inteligencia.(...)
Us fiquem un tastet de la seua poesia amb un poema sobre els llibres:

Biblioteca particular

Comparecen los libros en lugares
anómalos, se juntan 
con indolente asimetría: 
                               un tropel 
de vestigios locuaces, 
pendencieros, irresolutos, lerdos. 

He pugnado con ellos 
durante muchos años: los he visto nacer, 
durar, languidecer. Han resistido 
intemperies, saqueos, turbamultas. 

Algunos llevan dentro 
la ponderada prueba de mi envidia, 
los más el distintivo 
incorregible de la decepción. 

Mi error fue abrir un día un libro.

Una cançoneta per sant Jordi i el drac

Il·lustrem sant Jordi

Sant Jordi és hui el protagonista, és també la seua festa i volem celebrar-ho cantant-li, gaudint de la musica i la poesia. Roses, llibres i poemes per Sant Jordi!

Sant Jordi arriba
com un cavaller,
amb la seva llança
travessa el carrer.

Ja veu la princesa
que el drac vol menjar,
si no es dóna pressa
ella morirà.

Li clava la llança,
cau escalabrat;
la pobra princesa,
visca s'ha salvat!

La rosa creixia,
Sant Jordi l'ha agafat
i a la princesa
ja li ha regalat.
(Dàmaris Gelabert musica i canta esta cançó popular)

Amigo siempre fiel, el libro: poesía en el Día del Libro

Llibres, lectors i roses: feliç Dia del Llibre -il. Francesco Chiacchio-

Hui és la festa del llibre. Per tot arreu trobarem llibres, llibres i molt llibres, així que regalem i autorregalem-se molts llibres. Feliç Dia del Llibre ple de roses i llibres

El libro
(Maritza Valle Tejeda)

 Amigo fiel que me acompañas
cuando hay frio o calor,
amigo sabio que me enseñas
de la vida lo mejor.
Contigo descubro el mundo
entre paginas de amor,
de lo simple a lo profundo
de la alegría al dolor.
Amar a mi patria me enseñas,
también como hacer un avión,
me cuentas historias pequeñas
¡Es tuyo mi corazón!
Tu eres libro mi amigo
y yo de ti disfrutare,
quédate siempre conmigo
que yo también te amaré

22.4.13

Falsos cuentos o cuentos para reir con poesía / Falsos contes o contes per riure's amb poesia

Quieres que te cuente el cuento de...? -il. d'autor desconegut-
Continuem recuperant el nostre folklore, hui amb els falsos contes, contes mínims o contes de mai acabar. Són contes molt curtets que tenen una estructura més o menys fixa i que sempre suposen un joc amb l'interlocutor -xiquets i xiquetes-. Hi ha un grapat d'ells, amb moltíssimes versions. Us recomanem llegir l'article  de Juan Rodríguez Pastor, El engaño, un factor destacado en el folklore, publicat en la Revista de Folklore (1991, n. 124) que parla d'aquests contes i moltes més coses.

Contes que van somriure als xiquets i també desesperar-los un poc. Si en coneixeu més en agradaria que ens ho escriguéreu en els comentaris i així ampliar-ne. Segur que si pregunteu als avis ells en saben, doncs són els gran depositaris del tresor del nostre folklore.

Este era un rey
que tenía tres hijas
las metió en una canasta
y... para cuento basta
*

Un ratoncito
iba a por un arado
y este cuentecito
¡ya se ha acabado!
 *
Este era un gato,
que tenía los pies de trapo
y la barriguita al revés.
¿Quieres que te lo cuente otra vez?
*
El cuento de María Sarmiento,
que se fue a cagar
y se la llevó el viento.

Cagó tres peloticas:
una pa Juan,
otra pa Pedro,
y otra pal que hable primero
*

-¿Quieres que te cuente
el cuento de la canasta?
-Sí.
-No, que se gasta.
*

Este es el cuento de la banasta
y con esto, basta que basta.
*

¿Te cuento el cuento del haba?
No, que en seguida se acaba.
*

Este era un rey
que tenía tres hijas,
las metió en una banasta
y con esto basta.
*

Esto que era una vez un soldao
mu colorao, mu colorao...
¡Qué bonito hubiera sío mi cuento,
si no se hubiera acabao!
*

Yo era un soldaíno,
me bebí una copa de vino,
y... ¡ah, qué cuento más chiquinino!
*
 
Esto que era una vez
un pajarito que estaba en un peral...
Si no se ha ido, allí estará.
*

Un ratoncito iba por un arado,
y este cuento ya se ha acabado.
*

Esto era una vez un rey que tenía tres hijas... -il. Lola Renn-

¿Quieres que te cuente un cuento
muy largo, muy largo, muy largo?

Un ratón se subió a un árbol,
este cuento ya no es más largo.
*

Esto era una vez una zorra
y se metió en un centenal,
y se metió una paja por er culo,
y dijo: -¡Ua, ua, ua, ua!.
y ya está.
*

Esto que era una vez,
esto que eran dos veces...

¡Qué riquitas me estuvieron
las sopitas de peces!
*
 
Este era un padre
que tenía tres hijos
y los metió en un canuto,
¡Mira qué bruto!
*

Este era un padre
que tenía tres hijas;
las vistió de colorao
y las puso'n er tejao.
*

Cuento de pan y pimiento,
lo ponieron en la torre
y se lo ha llevao el viento.
*

Este es el cuento del candado,
apenas lo comienzo,
ya se ha terminado.
*
 
El cuento del gallo pelao.
Ya está contao.
*

Este cuento se lo llevó el viento
y pasó por un zapatito roto
para mañana contarles otro.
*

Os cuento el cuento de María Sarmiento...? -il. Alberto Montt-

Pos, señor, que éste era un gato,
y tenía los pies de trapo
y la cabecita al revés.
¿Quieres que te lo cuente otra vez?
*

-Había una vez un burro
que hablaba inglés.
¿Quieres que te lo cuente otra vez? -Sí.

-Pues había una vez un burro que...
*

Esto era un gato
con la barriga de trapo
y la nariz al revés.
¿Quieres que te lo cuente otra vez?

-Yo no te digo ni que sí ni que no,
yo te digo que si quieres que...
*

Era una vez y vez
una cabrita que tenía un chivito
con los ojitos de ver
y el culito de lamer .

¿Quieres que te lo cuente otra vez?

Era una vez y vez...
*

Tú quieres que te cuente
un cuento de pan y pimiento
que nunca se acaba a presto?

-Yo lo que te digo es que si quieres
*

-¿Quieres que te cuente
el cuento de la peladillete?

-Sí (o no).

-No te digo ni que sí ni que no,
sino que si quieres que te cuente...
*

-¿Quieres que te cuente
el cuento de la buena pipa
que nunca se acaba
y ya se acabó?

¿Quieres que te cuente... ?
*

Este era un cura y tenía un coche
que andaba de día y de noche;
iba a la huerta y decía:

-Mujer, ten cuenta.

-María, cuenta tengo.

y como iba diciendo,
éste era un cura...
*

Pues, señor, érase un pastor
que tenía una pata hinchá,
que tan pronto se hinchaba
como se deshinchaba,
pero ahora viene lo mejor:
érase un pastor...

20.4.13

Cant d'ocells en primavera, xixiueig de poesia


És primavera i per tot arreu s'escolta el cant dels ocells. Armonia en l'equinocci, poesia musical per a les nostres orelles.

L'ocellet

L’ocellet no vol volar
ja volaria
ja volaria.

L’ocellet no vol volar
ja volaria
si fos clar.

L’ocellet aixeca el vol
canta i vola
canta i vola.

L’ocellet aixeca el vol
canta i vola
que fa sol.

*


El peix i l'oroneta

El peix voldria volar
cel amunt, com l’oreneta:

-Veig el cel tan gran i clar
que la mar em sembla estreta.

-Tens l’aigua ben transparent...

-Més ho és l’aire que respires.
Jo no veig el sol ixent
i tu cada dia el mires.

-Tu veus nacres irisats,
coralls i perles polides.
Som en dos mons separats;
són diferents nostres vides.

-Tu tens l’ala lliure i neta.

-Tu, l’escata de colors;
peix, no siguis envejós!

-M’agrades tant, oreneta!

-Doncs si treus cada matí
el capet fora de l’ona,
ens mirarem una estona.
També m’agrades a mi!

*

El vol

Alça el vol
el colom
cap al cel
i en no res
és un punt
blanc i lluny
que s’hi perd.

La il·lustració és de Belen Segarra.

18.4.13

Poema sobre els llibres, la lectura i la biblioteca / Poema sobre los libros, la lectura y la biblioteca


La biblioteca
(N. Zapatero)

Juntos en la biblioteca,
están siempre allí esperando
que alguna manita inquieta
se decida a despertarlos.
Sus hojas son ventanitas
que abren con alegría
para llevarnos a un mundo
de aventura y fantasía.
A veces leo de brujas,
otras veces, de planetas,
de princesas, de animales
o de un niño en bicicleta.
Por favor no me interrumpan,
dejadme ahora tranquilo,
que quiero leer un libro
y compartirlo contigo.

La il·lustració és de Yoko Tanji.

16.4.13

Vaja fluixera amb esta calor! / Vaya flojera con esta calor!


Comença el bon temps i sembla que això ens afecta, ens entra una certa "modorra" o fluixesa de cos. Ai! Cóm ens afecta el temps!

La flojera

¡Ya se me metió de nuevo
la flojera...!, ¡qué flojera!

Y resulta que es tan perezosa
que ni juega
ni deja jugar;
no me deja hacer otra cosa
que echarme junto a ella
a descansar.

¡Ya se me metió de nuevo
la flojera...!, ¡qué flojera!

Aunque, ¿sabes por qué no me enojo?
Te diré: es que me doy cuenta
que en verdad
me gusta ser
un poco flojo. 

La il·lustració és de Sonja Wimmer.

15.4.13

Omplim la primavera de colors i poesia


Hui us proposem jugar amb els colors i la poesia. Aquesta és una activitat que la podem fer amb els xiquets i xiquetes des de 3 anys fins als 12 anys. Es tracta d'agafar uns quants colors, sobretot els bàsics, i fer columnes que incloguen conceptes -animals, plantes, objectes, etc.- amb aquest color. Per exemple...
Groc: llima, plàtan, sol, gira-sol, canari, etc.
Verd: herba, mar, pera, lloro, etc.
Roig: sang, meló d'alger, tomaca, rosella, etc.
Blau: cel...
...

Anem a fer comparacions dels colors amb aquests objectes:

Roig,
roig com la sang, com la rosella al camp, com la tomaca en l'encisam
Groc,
groc com l'anell d'or, com la llimona, com el gran Sol.
Verd,
verd com les fulles, com la pera, tan verd com l'herba en primavera.
Blau,
blau com el cel, com el mar a l'estiu, com els ulls que tens tu.
Negre,
negre com la nit, com la formiga que busca el seu llit.
Blanc,
blanc com el cotó-en-pèl, com les plomes del pardal, com els núvols que hi ha al cel.
Morat,
morat com el raïm, com la mora en agost, com la violeta i el most.
Gris,
gris com l'elefant, com la pluja a la ciutat, com la pell del conill gran.
Marró,
marró de castanya, de bellota i de tardor, de tronc d'arbre al bosc.
Taronja,
taronja mandarina que té la pell fina, taronja com la pastanaga de Maria.
....

També podem fer-ho de més maneres:

Hoy late mi corazón,
más rojo que un fresón.

Saco jugo al limón,
menos la pulpa, su armazón.

Tiene las hojas el olivo
verde, tan verde como el pino.

El dolor que ahora siento
es negro como un pozo sediento.

Blanca piel, tan blanca 
como la nieve de Salamanca.
...



Rosas son las flores,
rosa suave o chillón,
como los dulces besos
que salen de tu corazón
*

Groc és el pollet,
groc és el llimó,
groc és l'or
però cap és tan gran i groc
com un Sol.

Podem agafar els colors de l'arc de sant Martí i fer un rodolí per cada color. Després pintem en paper d'embalar un gran arc i fiquem dins els pomes, cadascú d'ells en el color que els correspon. O  fer un llistat dels colors i un altre d'ocells que tinguen eixe color al seu plomatge i després crear un poema o... Segur que vosaltres podeu anar creant-ne moltes més. Comparant i pintant am la poesia. I és que les paraules també tenen color: negra-guerra, blanca-pau, verd-esperança, marró-caca, groc-alegría...


Les il·lustracions són de Le Tuh.

14.4.13

El cau de les paraules nues, blog de poesia juvenil


 Al blog El cau de les paraules nues podem trobar molta i bona poesia, a més d'altres textos molt interessants. És el bloc de Carolina Ibac i Verdaguer i us aconsellem que li doneu una ullada.

Eke-io, eke-io-ke

La nit perquè és nit
i el dia perquè és dia.
El carrer que està molt ple
i la llar que és massa buida.
Aquells que no m’agraden,
aquests que no me’ls sé.
Els altres no sé on són
i els que són que no els conec.
Potser demà que ho vulgui,
avui no sé què fer.
Lament com a rutina,
sempre o mai sé estar bé.
Serà o no un malefici,
tot em surt a l’inrevés.
No tinc esma, quin desfici,
altre cop en el no res.
Només veig el color negre,
cada cop estic més peix,
que si ara fa molt fred,
que si plou i fa calor.
Apa, Sant tornem-hi!
Tres peus cercant al gat,
fotut queixar-se per vici,
tanta excusa que no ho és!
Baixem i Pugem i Patim i Gaudim!
Aprenem i Creixem!
Prou queixar-nos per sistema!
Crònica insatisfacció? No!
Empapem-nos de present!
Si és de dia utopia.
Si és de nit, bells somnis al llit.
Calor? L’aigua és el millor!
Fred? Salta, corre, crida, tirat un pet!
Eke-io… Eke-ioke…
Tiquismiquis, pesat! No siguis xerramec!

La il·lustració és de Daniela Sanín Ángel.

13.4.13

¡No te olvides de vivir!. / No t'oblides de viure!.. viu amb poesia, de Pablo Neruda

Caçant somriures, atrapant la felicitat -il. Laura Medei-

Muere lentamente quien no viaja,
quien no lee, quien no escucha música,
quien no halla encanto en si mismo.

Muere lentamente quien destruye su amor propio,
quien no se deja ayudar.

Muere lentamente quien se transforma en esclavo del habito, repitiendo todos los días los mismos senderos,
quien no cambia de rutina,
no se arriesga a vestir un nuevo color
o no conversa con desconocidos.

Muere lentamente quien evita una pasión
y su remolino de emociones,
aquellas que rescatan el brillo en los ojos
y los corazones decaidos.

Muere lentamente quien no cambia de vida cuando está insatisfecho con su trabajo o su amor,
quien no arriesga lo seguro por lo incierto
para ir detrás de un sueño,
quien no se permite al menos una vez en la vida huir de los consejos sensatos…
¡Vive hoy! - ¡Haz hoy!
¡Ariesga hoy!
¡No te dejes morir lentamente!
¡No te olvides de ser feliz!
(Pablo Neruda)
 

12.4.13

Micropoemes: píndoles de poesia audiovisual / Micropoesía: píldoras de poesia audiovisual

Escrivint i creant micropoemes a l'aula (il. Lucia Brandao)

Difondre la poesia entre els joves sembla, de vegades, una tasca difícil. Per què no aprofitar els mitjans actuals, els nous lleguatges, per apropar la lectura de la poesia i la seua creació? Per exemple, mireu aquests micropoemes d'A. Sesmero: píndoles de poesia, concentrada, amb un muntatge audiovisual. Són molt interessants, semblen gregueries audiovisuals. Anar llegint-ne i donar el pas a crear-ne és tot un, després el pengem en You Tube o Vimeo i el compartim.

S'animeu a aplicar-ho en l'aula? Si és així ens encantaria que ens ho enviareu i ho pugem al blog. Segur que descobrireu grans poetes entre les aules.

Us fiquem un exemples per a inspirar-vos:















11.4.13

Entre libros y amores... poema de José Ángel Buesa


De vegades la relació que s'estableix entre el lector i el llibre té un cert component d'enamorament. Sabem que la narració té un principi i un desenvolupament, però no volem aplegar al final o el volem avançar. De fet, hi ha lectors i lectores de la biblioteca que s'emporten en préstec llibres ben gruixuts perquè diuen que "així tarden més en finalitzar la història" -curiós-.

Però. a més a més, podem fer una comparació entre aquest "amor literari" i l'amor real... Llegiu el següent poema i ho comprovareu:

Entre todos mis libros, es éste el que prefiero
éste que un día dejé a medio leer
lo cerré de repente, lo puse en el librero,
y ya lo cubre el polvo del ayer.

Recuerdo que era un libro de una belleza
era como si en cada frase floreciera un rosal
pero temí de pronto que me desencantara
si seguía leyendo hasta el final.

Y ahí está en el librero, donde lo puse un día
tal vez un poco triste por lo que no leí,
pues recordé, muchacha, que casi fuiste mía,
y al guardar aquel libro, pensé en ti...

Il·lustració de Magda Boreysza 

10.4.13

M'encanta llegir: cançó infantil sobre la lectura



M'encanta llegir
(Lila-Club Super3)

M'han transportat les paraules,
 m'he ficat a dins dels altres,
 he viscut la seva història
 i he vist el que imaginaven. 

He tret secrets d'algun savi,
 trucs i encanteris fantàstics, 
estranyes maneres de viure
 que em fan petar de riure.

 El cim més alt del planeta, 
la lluna més maca i més plena,
 el cap del més tocat de l'ala, 
secrets de monstres i fades.

 M'encanta llegir abans d'anar a dormir:
 sense moure ni un peu puc arribar a tot  arreu.

 Llegint puc saber el que passava
 quan una bruixa volava, 
saber com fer anar una joguina.
 Llegint puc saber com s'arriba
 al cim més alt del planeta
 la lluna més maca i més plena,
 el cap del més tocat de l'ala,
 secrets de monstres i fades. 

M'encanta llegir abans d'anar a dormir: 
 sense moure ni un peu puc arribar a tot arreu
 i mai no sabreu d'allà on vinc perquè he estat llegint.

La il·lustració és de David Pintor



9.4.13

En el hospital: poemari infantil, de Carmen Gil, per als xiquets i xiquetes hospitalitzats

Poesia infantil per a curar el cós, l'ànima i arrancar somriures -il·lustracions de Carla Thursday-

Ens agrada molt llegir notícies com aquesta que passem has informar-vos. L'escriptora i poeta Carmen Gil ha portant endavant un projecte poètic infantil preciós: En el hospital. Poesia infantil plena de tendresa i simpatia al voltant de tot el que comporta les malalties i l'hospitalització dels xiquets i xiquetes. Des d'ací li donem un fort aplaudiment i les nostres més grans felicitacions. Carmen Gil, eres genial! Segur que el somriures dels malaltets recompensaran aquest projecte -i afegim també el nostre ampli somriure-.

Huelva, 4 abr (EFE).- Ayudar a humanizar el entorno hospitalario para los niños que han de permanecer ingresados por enfermedad es el objetivo que persigue la escritora y maestra Carmen Gil, Medalla de Oro al Mérito en la Educación 2011, con su último proyecto literario, el poemario 'En el hospital'.

Como ella misma ha dicho hoy durante la presentación del proyecto en Huelva, provincia en la que ejerce de maestra de hace décadas, se trata de un poemario "chispeante y musical" en el que se mezclan aventuras divertidas, adivinanzas, palabras mágicas y canciones.

Gil ha explicado que se pasa la vida "con su maleta cargada de versos" llevando sus poemas a los niños y que, después de escribir 96 libros, muchos de los cuales han traspasado fronteras y se han traducido incluso al chino, se decidió a realizar 'En el hospital', el proyecto en el que ha trabajado "con más ilusión".
La idea surge a raíz de conocer a una de las responsables del aula de salud mental del Hospital Vázquez Díaz de Huelva, algo que le lleva a interesarse por el entorno hospitalario y por cómo los niños que han de permanecer ingresados pasan el tiempo.

A partir de ahí, ha relatado que ha pasado mucho tiempo en el área de Pediatría del hospital Virgen Macarena de Sevilla, lugar en el que aprendió "tanto" de esos niños que decidió dedicarles un libro.

Para ello habló con pediatras, jefes de servicio, enfermeras y otros tantos trabajadores del hospital para recopilar información y en diciembre de 2012 se sentó ante el ordenador para dar forma al proyecto que ahora pone a disposición de todos.

Y de esta forma nacen el Dragón Fonendo, que "baila al ritmo de los latidos del corazón" o la Doctora Catalina que es "el hada del hospital", unos personajes a través de los cuales los niños descubrirán numerosas aventuras que van acompañadas de adivinanzas, palabras mágicas e incluso canciones.

Todo ello con el objetivo, ha dicho, de "arrancar muchas sonrisas en las plantas de pediatría de los hospitales" y, con ello hacer "más divertida y llevadera" la estancia de los niños en ellas.
Us fiquem un tastet d'aquest poemari:


La doctora Catalina
(Carmen Gil)

La docotra Catalina
es como un hada madrina.
Sin necesitar varita,
cura a quien lo necesita.

Catalina es pelitiesa,
con labios color de fresa.
Luce bata y pantalones
de estampados muy chillones.

Su sonrisa luminosa
parece una mariposa.
Volando en la habitación,
se posa en tu corazón.

Con cariño y con ternura
Lina te cuida y te cura.
...
*
Palabras mágicas para una operación
(Carmen Gil)
Que al decir tontotintón
con fuerza, la operación,
que saldrá rechupete,
se acabe en un periquete.

Que si cuento hasta que aguante,
hacia atrás o hacia adelante,
me despierte en un pispas
al lado de mis papás


Canción
(Carmen Gil)
Es el hospi pasan cosas
fascinantes y asombrosas.
¡Es un mágico lugar!
Sólo hay que saber mirar.
Ves a un duende en el pasillo,
con orejas de soplillo
y un enorme corazón,
que te canta una canción.
A una hadita que, en pijama,
te llama desde la cama
y te hace con su palito
un hechizo muy bonito.
A un astronauta pelón
que, con la imaginación,
viaja en su nave espacial
al espacio sideral.
A un dragón que hace aspavientos
mientras cuenta muchos cuentos,
a cuál más original,
y has de inventarte el final.
Y verás que a todas horas
hay sonrisas voladoras
que van flotando a tu encuentro
y hacen cosquillas por dentro.
Y aunque eches algo de menos,
harás amigos muy buenos,
que aquí la amistad, por suerte,
es siempre la mar de fuerte.