7.6.12

Yo, mi, me conmigo: llibre de poesia infantil

 María Jesús Jabato rendeix un homenatge a tots els xiquets i xiquetes, fills de pares treballadors que no poden anar a arreplegar-los al col·le, que des de menuts porten una clau penjant al coll; són els que s'anomenen "xiquets-clauer" / "niños-llavero". En Yo, mi, me conmigo, editat per Hiperión, ens mostra una realitat dura: el temps que aquests xiquets passen sols, amb una sensació que oscil·la entre llibertat i abandonament, entre la importància de tenir la clau de casa perquè són majors i la necessitat de protecció.

Tota aquesta reflexió va sorgint en la lectura dels poemes. Us fiquem un tastet:

Mola mazo
(María Jesús Jabato)

Cuelga la llave en mi pecho.
Ya puedo darme el pegote
y aunque no tengo bigote
como Dalí o don Quijote,
soy un niño hecho y derecho.

Me quema como un balazo
de plata bajo la ropa,
es un metal que galopa,
un calambrazo, un pinchazo.
Llevar llave mola mazo.
*

Yo, mi, me, conmigo
(María Jesús Jabato)

Ya soy un niño mayor:
Subo solo en ascensor
y no soy aquel pringado
que ahogado y asfixiado
boqueaba como un pez,
al pisar la planta diez.

Ahora en casa... ¡Como un rey!
Solo yo impongo la ley:
Como galletas de coco,
veo los Simpsons un poco,
oigo música, vagueo,
juego al fútbol, brujuleo,
voy descalzo como un rayo,
hago de mi capa un sayo,
entro en internet y ligo;
Estoy yo, mi, me, conmigo