6.1.08

Endevinalles per començar l'any

I volem començar l'any amb un llibre de jocs poètic, d'endevinalles. Atina y adivina, d'Eduardo Soler és un llibre d'endevinalles infantils publicat per Vicens Vives, dins de la seua col·lecció Cucaña. Moltes i variades endevinalles per a menuts i joves. Un llibre molt recomanable per a passar aquestes llargues vesprades d'hivern jugant amb la poesia.
I unes quantes endevinalles per a jugar amb el calendari i els mesos d l'any:

El primer serà el més vell
i l'últim el més novell.


Per la porta del segon
s'ha colat un de més
i ens ha convertit en bisiest.
Quin dia és?


Quatre estacions porto
i a la lluna dia a dia canvio.


Són dos germans
i dues germanes.
La primera alegre,
el segon fogós,
la tercera és trista,
i el quart de la colla
avorrit del tot.

Una dotzena de germans,
un per a cada fulla de l'any.

No tinc cos, però tinc cap,
dotze braços que m'hi neixen
i més de cinquanta branques
plenes de fulla em mantenen.

Treballa el cap, caparró,
i digues, si ets un savi de debò:
Quin és el cap,
que no és verd ni de trons,s
empre és igual
però cada any és nou.


Sóc fill d'un vell mil•lenari
i tinc onze germans més;
si cerques el calendari
m'hi veuràs estiu i hivern.

Corro el marató,
365 dies,
amb sol i vent,
pluja i neu
per aplegar al final.

Dotze vegades m'arranquen
per començar de nou.

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Les endevinalles sempre són un joc d'enginy i poesia i a classe estem aprofitant-les per inaugurar l'any, així que aquestes endevinalles m'han vingut a la clau. Gràcies Salvia.

TOMAS BORDA

Anònim ha dit...

M'agradaria saber les solucions d'aquestes endevinalles perquè n'hi ha alguna que em confón una mica. Me les podrieu fer arribar?

Sàlvia ha dit...

Hola M. Dolors, t'envio les solucions (també per correu electrònic.

1.- gener i desembre
2.- 29 de febrer
3.- l'any
4.- les estacions de l'any
5.- els mesos de l'any
6.- l'any, amb els mesos i les setmanes
7.- el cap d'any
8.- l'any i els seus mesos
9.- l'any, amb els seus corresponents dies
10.- els mesos de l'any i/o les fulles del calendari per mesos

Que s'ho paseu "superbé" amb el joc. Besadetes:
Sàlvia:D

Anònim ha dit...

Moltes gràcies per les respostes. Coincideixen amb les que pensava però no sabia si eren del tot correctes.
Sóc la responsable de la biblioteca i ho he preparat com a joc a nivell d'escola. Vaig passar un full a cada classe amb les endevinalles i les havien de resoldre en grup i escriure les solucions en un panell que hi ha a la biblioteca. Cada classe escriu les seves solucions (algunes els hi han costat una mica)i demà es posaran les respostes correctes. Forma part d'una de les activitats d'animació lectora que es van preparant durant el curs des de la biblioteca de la nostra escola. Enguany és especial perquè celebrem el 50 aniversari de l'escola i a l'abril també hi haurà el bateig de la biblioteca, la qual anomenarem "Biblioteca Josep Vallverdú" i serà el mateix escriptor qui vindrà aquell dia.