4.5.07

Dites populars i refranys del mes de maig

I el temps passa, a corre cuita, fuginer. Ja estem al mes de maig i ací teniu una selecció de dites i refrans:


A darrera de maig a parar llana me’n vaig.
Abril abrilet, més dolent que set; arriba el maig i fuig tot dret.
Abril i maig, tenen la clau de l’any.
Abril ploraner, maig rialler.
Abril plujós i maig ventós, fan el pagès orgullós.
Aigua de maig, mala pels animals.
Aigua de maig: dolenta pels sembrats.
Al maig així com vaig.Al maig cada dia un raig.
Al mes de maig, plou de raig a raig.
Bellesa i flor de maig, en un dia me’n vaig.
Bels de maig, belets d’octubre.
Bon any o mal any, garberes pel maig.
Cada boira de gener, una pluja de maig sol ser.
Cada cosa al seu temps, i pel maig, cireretes.
Casament de maig, curta durada.
Costa més de passar el maig que tota la resta de l’any.
D’obra de maig ma casa faig.
De bodes del maig, fruit no en vindrà.
De sardina, pel maig, fins les dones en pesquen.
Del maig a la meitat, l'hivern acabat.
Déu ens guard de la pols de maig i del fang d’agost.
Dies de maig, dies amargs; els pans curts i els dies llargs.
Diu la mosca pel maig: "Deixo el bou i a l’ase vaig".
El bolet de maig, és bo per matar un gavatx.
El bon segolassar pel maig ha d’espigar.
El dia en maig va allargant, i el graner es va esgotant.
El maig és boig, moltes festes i de pa poc.
El maig és dolent si Sant Isidre no punxa.
El mes de maig és el més gentil de l'any.
El mes de maig, el mes més llarg de l'any.
El roser de maig fa olor per tot l’any.
El sol de maig estella el cap dels burros.
Faves d’abril, bones com el pernil; faves de maig, no me n’empatx.
Fins el 12 de maig,l'hivern no diu "me'n vaig”
Flor d'olivera pel maig, oliada per tot l'any.
L’obra cuita pel maig dura mil anys.
La bona lloca pel maig deixa els polls i torna a pondre.
La castanya pel maig ja reganya.
La flor de l’hermosura com la flor de maig dura.
La fusta de maig fa bona música.
La mel de maig, la reina de les mels.
Les cireretes, d’una a una pel maig, i pel juny, a grapats.
Maig arribat, hivern acabat.
Maig arribat, un jardí a cada prat.
Maig humit, fa el pagès ric.
Maig nuvolós i juny clar, pa per tot l'any hi ha.
No és bon maig el que no deixa la bassa plena.
Pel maig totes les herbes tenen virtut.
Per la lluna plena de maig a pescar llagostins me’n vaig.
Pluja de maig, collita segura.
Qui bon maig vulga, primerenc comence.
Sants de gel o gelats: onze, dotze i tretze de maig.
Sembra el julivert pel maig i tot l’any en tindràs.
Una flor no fa maig, ni una gota fa raig.

La foto és de Toni Bra, Racó de la Mariola.

3 comentaris:

Isabel Barriel ha dit...

Salvia, gràcies pel recull. Maig s'ho mereix. Jo t'envio "ballant amb els estels", q és d'abril. (Ja ha caducat!):




Ballant amb els estels

Un roser de flors vermelles
ha crescut al meu balcó,
i una esfera d'estrelles
ha dut al cel la primavera.

No puc pas anar a dormir,
que vull estar sempre aquí
per contemplar-li la bellesa
a aquesta nit del mes d'abril.

La lluna en quart creixent
ja travessa la finestra
mentre els somnis obren les portes
a un món de màgia, llum i contes.

Desfilen fins l'albada
les bruixes i les fades
ballant amb els satèl·lits i els estels
que esvairà el primer raig de matinada.


Isabel

Sàlvia ha dit...

Mai es tard per a un poema. Gràcies per l'enviament. El poema el vaig llegir al teu bloc i em va encantar, Isabel.

Anònim ha dit...

Un refrany nou, que estic segur compartirem molts mestres:
"Al maig, me'n vaig,
abans de juny
i el fi de curs"
Són insuportables els finals de cursos.
Xavi Carbonell